13 december 2017

Skogens utbud till julbordet


Untitled

Nu kör jag budgettips i dagarna två. Igår chokladen och idag det billigaste tipset till julblommorna. Jag älskar amaryllis så som så många andra. När jag var liten drev min mamma upp amaryllisarna själv. Hela hösten skulle de skötas om. I alla fall kändes det så. Bevars så stora och ståtliga de blev. Jag köper alltid mina amaryllis. Har inte tid och plats att driva upp dem. Oftast sätter jag dem i någon fin kruka och dekorerar med mossa, lingonris, kottar, nötter eller annat julrelaterat. Stöder stjälken med det finurliga stödet jag och Gubben hittat på. Här, här och här kanske ni får fler tips till era juliga amaryllisplanteringar. Eller så klickar ni på etiketten julblommor så hittar ni massor med bilder på idéer och enkla tips även till hyacinterna. Och när ni skrollat genom de bilderna kan ni konstatera att kärringen bakom denna blogg är galen i julblommor. Hahaaa!

Untitled

För någon vecka sedan fyndade jag amaryllisar för 1€ krukan. Köpte alla fyra kvarvarande och skar av dem, för att sätta i vas. Gick till skogs och plockade med mig lite tallkvistar. Från trädgården knipsade jag av torkad Astilbe som stack upp genom snötäcket, samt några frökapslar av Strandirisen. För att få amaryllisarna att stå som jag ville stack jag ner ett knippe blåbärsris också. Mest som stöd med det passade bra och blev fint också. Billigt och bra!

Untitled

Sen måste man fråga skogsägaren om man får plocka tallris, så tänk på det. Men månne inte ni hittar lite "ogräs" vid någon dikeskant på kommunens område. Fniss!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar