20 april 2017

Vårens stora fest


IMG_9817-1

Om drygt en månad blir vårt andra barn konfirmerad. Det är dags för Storebrors stora fest. Jag tänkte börja kolla över lite vad jag borde få gjort innan dess. Fundera på lite vad vi ska bjuda på, salt och sött. Blommor, dukning och möjlig annan dekoration. För att inte tala om inbjudningskorten som redan borde vara klara och sända.

IMG_0096

Förra gången det var konfirmation i familjen, var det Storasyster som konfirmerades. En lite annorlunda konfirmation eftersom hon konfirmerades ensam. Hon hade tävlingar på FM-nivå den helgen hennes kompisar konfirmerades, så då ordnade den underbart snälla prästen det så att hon blev konfirmerad helgen efter.

IMG_9985 (2)-1

Det var i mitten av juni och sommaren hade kommit lite på traven. Jag plockade knoppiga syrener i trädgården, lite sommarblommor längs dikeskanterna och fyllde på med lite vita krysantemer från blombutiken. Tömde skåpen på diverse små vaser och återbrukade små flaskor. Det behöver inte vara dyrt för att det ska vara fint! Naturen bjuder på mycket och återbruk föredrar jag alltid.

IMG_9918 (2)

Jag blandade höga ljusstakar och låga ljuskoppar för att få mer variation och höjdskillnad. Iittalas Kastehelmi, Kiivi och Aalto, alla i klart glas, använde jag som ljuskoppar. Gemensamma nämnaren var, klart glas och vitt. Även alla serveringsfat valde jag också att ha i klart glas.

IMG_0002

Jag sydde vimplar av gamla naturvita vaxdukar, som jag efter festen skulle ha i trädgården vid vår sommarstuga. Annars kan man självfallet sy av vilket material som helst. Ja, jag har t.o.m. gjort vimpelgirlanger av enbart papper och stans.

IMG_9908 (2)

IMG_9907 (2)

Och för er som undrar, är det i vår restaurang vi haft festen. En liten lunchrestaurang där min man jobbar och som kan fixas till festlokal med lite extra piff.

IMG_0036 (2)

IMG_0104

När gästerna gått hem är det bara blåsa ut och plocka bort. I nästa inlägg ska jag visa er vad vi bjöd på. Nedan en av tårtorna jag hade bakat. So, stay tuned!

IMG_9959



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar