24 mars 2017

Lappade kära pärtkorg


IMG_6377

IMG_6376

Min fina gamla pärtkorg har fått en törn i kanten, för att formulera det fint. Som ni ser har användning av korgen satt sina spår, men jag tänkte att kanske jag kan förlänga livslängden på den lite till. Jag gillar korgen främst för att den har två vikbara handtag, men även för att storleken och formen på den är perfekt. Därför känns det dumt att slänga pga av lite skavanker i hörnen.

IMG_6567

Klippte till cirklar av läder och klippte ett snitt till mitten av cirkeln. Använde helt vanligt trälim som jag råkade ha inne. Finns lim som lämpar sig för läder också, men det jag hade i skåpet hade torkat bort för länge sedan. Sedan är det bara att placera lappen och vika över. Enkelt, och korgen är som ny...nå kanske inte, men förlängde livslängden gjorde jag och behöver inte bannas över pärtstickorna mer.

IMG_6568

När jag bökat fram lädret jag använde fixade jag på samma gång några korgar till. På samma gång, liksom! Jag har fått stora, riktigt gamla tvättkorgar. Redan när jag fick dem var det i dåligt skick och hörnen på dem slets ännu mer vid användning. Där fick jag limma läderlappar som var stora som assietter. Både in och utvändigt. Ville inte slänga de stora korgarna heller, eftersom jag nu förvarar tyger i dem i mitt syrum. De duger de bra till ännu och nu funkar det helt okej igen. Tygen rivs inte sönder av de trasiga hörnen på korgen.

IMG_6565







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar