1 februari 2017

Från stumpar till nytt


Untitled

Just innan jul stöpte jag ljus. Nya ljus av rester. Har samlat på mig en massa ljusstumpar de senaste året. Både från kronljus och blockljus. Även rester från ljus i glaskoppar. Framför allt vita men även färgade och också en del doftljus.

IMG_6345

Använde mig inte enbart av rester, utan fyllde på med paraffin och stearin, för att åstadkomma bättre kvalitet. Sorterade denna gång resterna i vitt och färgat. De färgade blev doftljus helt enkelt för att det fanns rester av doftljus bland de färgade. Förstärkte doften en aning med Emendos eteriska olja, med doft av julens kryddor bl a apelsin, nejlika och kanel.

IMG_6347

Nystöpta vita ljus gamla ljuskoppar av glas. På bilden nedan ser ni glaskopparna jag ännu inte hunnit tvätta. Jag gjorde ändå de flesta ljusen av gamla konservburkar. Burkar med lite extra fin form eller med röda passande stjärnprydda lock. Textade mysiga ord och dekorerade bukarna med lite grönt och annat smått.

IMG_6348

Nedan bilder på några av ljusen jag gjorde. De färgade ljusen längst ner var mer puderrosa än beige. (Dåliga snabbilder med andra ord) Gott doftade de också. Ett lyckat experiment med återbruk på högsta nivå!

ljus-16

Ljus2-16



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar