18 januari 2017

50-tals stolarna hittade sin plats


Untitled

Nästan på dagen för två år sedan var jag på loppis i Jakobstad med min storasyster. Jag och min familj hade månaderna innan blivit ägare till ett 50-tals hus och jag sökte en och annan möbel till vårt "nya" fritidsboende. Inga dyrgripar utan bruksmöbler för en billig peng som kunde piffas upp med lika billig peng.

Untitled

Köpte två stolar som jag tänkte ha som skrivbordstolar åt barnen. Syrran fick mig övertalad att köpa två till, dvs alla fyra som fanns, eftersom som stilen passade vår 50-tals villa perfekt. De var i fint skick och kostade bara 8€ stycke. Efter det tycket hon det var synd att inte ta bordet också. Bordet som hörde till stolarna. Sagt och gjort. Köpte hela möblemanget och syrran och hennes man levererade de hem till oss i omgångar.

Untitled

När vi efter en kort tid konstaterade att bordet var för litet för middagar flyttades det upp på övre våningen och fick bli bord för hockeyspelet. Ett ganska roligt bord med utåtriktade ben. Större bord flyttades in här från köket, men stolarna blev kvar. (Jo, väggstumpen där bakom är under renovering)

Untitled

Untitled

Till köket fick vi låna ett runt bord av min pappa. Ett bord som passade köket mycket bättre och gav mer utrymme. Lampan har jag hunnit byta flera gånger, kommer jag på när jag ser den här gamla instagram-bilden. Den lampan gjorde jag av en metallkorg och bloggade om här.

Untitled

Untitled

Innan jul hjälpte min mamma oss att förnya tyget på stolarna. En gammal påskgardin jag hittade i vår pyssellåda räckte precis till de fyra sitsarna. De blev så fina! Min mamma är super skicklig på tapetsering. Hon har restaurerat massor med möbler och gått kurser i möbeltapetsering. Ett riktigt proffs!

Untitled

Så ser köket ut just nu! Gul retrolampa i metall, fyndat på nätlopps och matchande glada färggranna stolar. Vi är så nöjda! Tack mamma och syrran för all hjälp! Så fint skulle vi inte ha det utan er! Puss på er!

Untitled



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar