6 oktober 2016

Middag & Vinprovning


Untitled

För nån vecka sedan var jag och min man tillsammans med två härliga damer på middag och vinprovning. Min barndomsvän och hennes väninna. Evenemanget ordnades av restaurang Strampen i Vasa. En trerätters middag med passande viner till. Sommelier Andreas Strandén berättade kort, men intressant om vinerna och även om maten. Hur de tänkt och komponerat rätterna.

Untitled

Untitled

Som förrätt fick vi en Strampens fisktallrik, som vi avnjöt med en torr Prosecco - Bepin d Eto Prosecco Extra dry Masseira Capoforte Fiano 2015. Mycket god tillsammans med fisken! Varmrätten bestod av renrostbiff med potatiskaka med västerbottenost och portvinsås. Till huvudrätten bjöds två viner. Brazin Zinfandel 2013 och Coma Vella 2008. Där delas åsikterna i vårt sällskap. Jag gillade zinfandeln. Eva och Linda föredrog Coma Vella och min make tyckte om bägge röda. Och maten var gudomligt god!

Untitled

Till efterrätt hjortronparfait med hjortronkompott och mandelkex. Som efterrättsvin drack vi Brown Brothers Muscat orange & flora 2014. Ett sött vin, vilket efterrättsvinerna är, som passade perfekt till parfaiten och kexet. Jag har för liten kunskap om viner för att desto mer ingående återge det Andreas berättade för oss. Jag vågar helt enkelt inte yttra mig, utan enbart konstatera ett det var utsökt! Allt var utsökt gott!

Untitled

Vi fick möjlighet att diskutera viner med Andreas efteråt. Han försåg oss även med information om vinerna och vinkartor, om vi så ville ha. Han är en mycket hängiven sommelier och en intressant föreläsare. I morgon, fredag 7.10, ordnas samma tillställning på nytt. Troligtvis med annan meny och andra viner. Har ni möjlighet ska ni absolut fara. Utsökt mat, goda viner och ett väldigt trevligt ordnat evenemang. 


Såhär skriver Strampen på sin Facebook-sida.
"Kom och njut av en kväll i matens och vinets tecken. Vi serverar en trerätters middag med fem utvalda viner. Middagen och vinprovningen leds av Sommelier Andreas Sandén. Priset för middagen och vinprovningen är 55€ / person. Boka plats på +358414514512 eller strampen@strampen.com. Det finns ett begränsat antal platser."

Untitled



Inlägget är inte ett sponsrat inlägg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar