5 november 2015

Silverputs från köksskåpet


IMG_0746

Förra veckan skrev jag om hur jag fick mina mässingsljusstakar skimrande fina. Nu delar jag ett tips till, men med silver. Samma procedur använder jag för att putsa våra silverbestick. Inte smycken lägre, sen jag köpte den gula silverputsduken från guldsmedsaffären.

silver1

Vi fick med en del möbler och prylar när vi köpte vårt fritidshus. Bland annat denna ljusstake som jag skriver om idag. En ljusstake som hängt med nästan ett år och som jag inte desto mer reflekterat över, innan jag såg stämpeln. En tydlig silverstämpel och då ville jag putsa den, även om vi gillat att den var lite daskig och mörk.

silver2

Gned först med den gula duken. För mycket gnid, så jag gav upp genast. Mitt tålamod räckte inte. Hehee! Blandade lösningen jag alltid använt och vips var staken skinande ren. Klädde en bunke med aluminiumfolie. Strödde på bakpulver (bikarbonat) och hällde på kokande vatten. En kemisk reaktion uppstår och en massa bubblor.

IMG_0781

Sköljde ljusstaken under rinnande vatten efteråt och denna gång gned jag lite extra med den gula duken på de mest räfflade områdena. Det gör jag aldrig på t. ex besticken. Resultatet? Ja de ser ni ju själva! Skinande rent!

IMG_0775

IMG_0766





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar