23 juli 2015

Ta vara på allt


IMG_0341

Många vet säkert att gräslöken hålls bättre i skick och användbar längre om man plockar bort knoppar och blommor. All energi går annars åt till blommorna och gräslöken blir tråkigt träig. Jag använder alla knoppar och blommor. De smakar mild lök och blommorna är jätte fina att strö över salladen. Av knopparna gjorde jag tidigare i somras också olja. Instagrambilden nederst. Jag har även torkat blommor. Hur fint som helst att strö över salladen i vinter.

IMG_0339

Jag plockade blommor och puttade ner dom i den resterande rapsoljan jag råkade ha hemma. Låter stå nån vecka, svalt och mörkt, silar bort blommorna och häller över på flaska. Föredrar man att göra det lite finare oljor eller en present, hittar ni tips på det här.

Untitled

Storasyster fyndade flaskor på loppis. Flaskor som hon sedan ska i sitt rum på sommarstugan, men tills dess lånar jag dem och gjorde oljor. Den ena med just gräslökens blommor och den andra med vitlök. Enklare än såhär kan det knappast bli?!

IMG_0359-1


1 kommentar:

  1. Jag vill ogärna ta bort de vackra blommorna, men då blir det som det blir.
    Tack för det fina tipset! :)

    SvaraRadera