6 oktober 2014

Laktosfri- & glutenfri äppelpaj


IMG_6994

I lördags testade jag något nytt igen. Jag modifierar gärna recepten, ni vet! Fniss! Storebror har en längre tid haft problem med magen. Laktosen är utesluten från hans kost sedan i våras. Nu känns som om vi borde testa att vara utan gluten också. Men läkarna rekommenderar att man inte testar sådant hur som helst på eget bevåg. Nå, hur som helst, blev det en smarrig, smulig paj utan laktos och gluten.

IMG_6983


Smulig Äppelpaj

150 g laktosfritt smör
½ dl socker med vanilj*
1 ägg
1½ dl Semper finmix
1 dl potatsimjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker*


Garnering

50 g laktosfritt smör
½ dl socker
1 dl mandelkross
1 msk Semper finmix


Blanda rumsvarmt smör och socker. Tillsätt ägg och blanda. Vänd ner mjöl och bakpulver. Bred ut smeten i en smord pajform. Fyll med valfria bär eller frukt. Jag tärnade äpplen smått, denna gång. Gräddade i 175 grader varm ugn tills ytan blev gyllne, ca 15-20 min. Blanda alla ingredienser till garneringen i en kastrull. Sjud och rör om. Bredde över mandelkrossen på pajen och sätt in den ca 7 minuter till. Servera med laktosfri vaniljglass. Denna pajbotten använder jag till alla pajer. Här hittar ni originalreceptet.

*eftersom jag gör mitt eget vaniljsocker använder vi inte vanligt vanillinsocker mer överhuvudtaget.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar