2 september 2014

Treier och snälla ord


Jag hade förberett ett helt annat blogginlägg men det får vänta till en annan dag. Dahlian nedan (en instagrambild med min mycket usla mobil, strunt samma, ni ser ju hur fin dalhlian är ändå) plockade jag med mig till jobbet i morse. Föra att pigga upp min jobbarkompis och mig själv, men även våra kunder. Känner att en sån lite gest visar omtanke och trivsel på jobbet. Det uppskattades!

10391408_10152408063797991_3485034710198672654_n

Idag råkade jag dessutom säga till min jobbarkompis hur glad jag är att hon finns och att hon jobbar hos oss. Har sagt det förr, tror hon 'snaijat' det länge sen, men idag kändes det rätt att påminna henne. Sen ikväll när jag var på en föreläsning med Christoph Treier om självkänsla och självförtroende (stort ämne det där) slog det mig att jag gjort något mycket gott. Om vi sprider kring oss snälla och vänliga ord blir det som ringar på vattnet. Kvällens föreläsning berörde mest barn och ungdomar och då tänkte jag genast som så, att om vi vuxna säger vackra ord till varandra så att barnen hör, lär de sig det utan att vi medvetet lär dem. Inte en massa tomma klyschor utan vänligheter från hjärtat till någon annan, sånt som gör att mottagaren känner sig värdefull och det bygger upp självkänslan. Detta påstår jag funkar på stor som liten... Så tänker jag en kväll som denna...hur tänker ni?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar