8 april 2014

Prag


Utsikt över Prag från slottsbacken 
(det tog ett tag innan jag snajade hur jag skulle få bort datumstämpeln på pocketkameran jag lånade av min mor)

En av kyrkorna på slottsbacken

 När våren är som vackrast

Magnolian i full blom

De vackra vyerna avlöser varandra

Mitt resesällskap - resenärerna från Finland

Här kunde man gott ta en tupplur i gröngräset under tiden vaktparaden går förbi

Katedralen - Katedrála svatého Vita


Vy över Prag

 Kruttornet - Prašná brána

Bryggeriområdet - Plzeňský prazdroj i Plzeň

Det äldre bryggeriet Pilsner Urquell

9 km för hand grävda valvgångar under marken, för förvaring av de enorma öltunnorna

Pilsner Urquell

En av restaurangerna, där vi avnjöt lunch

Shortsväder :)

Vy från bussfönstret. Det gäller att ratta rätt.

Shopping gatan med nationalmuseet i bakgrunden - Václavské náměstí

Trottoarerna - 5 x 5cm stenläggning


De vackra husfasaderna på rad i Gamla Stan - Staré Mesto

Klockstapeln med den världsberömda astrologiska klockan

Benettons ståtliga 'guld-butik'

Andante - vår egna båt för lördagskvällens kryssning.

Den gula Forsythian blommade så vackert över allt. Bild från båten.

I väntan på hemfärd i hotellets reception.

Bildregn från Prag. Arbetsresan på fyra dygn är över. En lyckad resa men välordnat fullsmockat program. Guidade rundturer till fots, buss och båt, med en finsktalande guid. Sevärdheter, + 20 grader, strålande sol, vackert blommande vår och massor med öl. Öl som min kollega och jag dock inte förtärde desto mer, men om man så önskade fanns det ölpubar i alla hörn. En stad jag gärna skulle besöka på nytt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar