20 mars 2014

Socker & Olja



I går när vi hade hemmadag Lillebror och jag, fyllde vi på skafferiet. Smaksatte olja med vitlök och olika pepparsorter. Enklast möjliga denna gång, i brist på färska örter. Dessutom saknade vi faktiskt enbart vitlöksoljan just nu. Här kan ni kolla på lita snyggare och smakrikare varianter. Har försökt göra egen citronolja också men har inte lyckats. Smaken blir besk. Både min man och jag gillar inhemska Neito citronolja, så vi kör med den.


Vi gjorde också mer vaniljsocker. Två stora burkar som sen ska fördelas i fina små med etiketter och som är trevligt att ge som gåvor. Sedan jag började använda det hemgjorda vaniljsockret, och bytte ut dem mot vanligt socker i alla recept, sätter jag bara halva mängden socker i alla bakverk. Toppen tycker jag! Här hittar ni recept på hur man gör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar