15 februari 2014

Piratnästet


Då kör vi andra delen av pirat-partajen! Bilder från piratnästet som vi överraskade Lillebror med. Min mamma och jag fixade allt i smyg på fredag kväll när Lillebror lagt sig. Han var överlycklig när han såg det på lördag morgon. Tror jag och min mamma var minst lika lyckliga :o) Om ni missade den första, med bakverk till piraterna kan ni kolla här. På lördag bjöds släktingarna och på söndag, fyra dagiskompisar till Lillebror. (Lite kul med köksgardinen, som om den var planerad att matcha piratfärgerna)


Silvriga klistermärken kom väl till användning. Både som prydnad på den gamla ölflaskan och på flaggorna på ljusstakarna. Dem snurrade jag runt staken och fäste med dubbelsidig tejp. Piratflaggan är gjord av samma kartong som kring ljusstakarna. Använde kalk-kritor för att måla dödskallen. Flaggan faststansad runt en blompinne.


Färggranna "piratflaggor" eller goodiebags, som det egentligen är. Vek en vit A4 och satt i påsen. Stansade hål och Voilá! Sökte svarta ballonger i hela stan men utan resultat. Vi fick nöja oss med röda och vita.


Som dekoration på bordet, mina gamla "guldiga" smycken. Smycken som barnen leker med och en del t.o.m. sönder men det gör inget. Lillebrors Playmobil pirater och skepp. Även ett piratlegoskepp rymdes med. I guldpåsen på bordet gömde vi godis till alla bjudna pirater.


På söndag serverades godsakerna på tallrikar och muggar av papper.  Oftast undviker jag dessa främst för miljön med också för att de brukar kosta ganska många euros. Dessa häftiga tallrikar och muggar råkade jag hitta på Clas Ohlson dagen innan festen. Ett set på 8st för ynka 6€. Perfekt kontrast mot den svarta duken som införskaffades till festen i höstas.


Det svarta spraymålade julgranskulorna som jag hade i skyltfönstret på jobbet över jul, hängde jag i taket. Bröllopsgåvan, skålen från Kosta Boda med svartvit bård med fiskar, passade perfekt till temat.



Pirattårtan med hallon, vaniljmousse och svart marsipanöverdrag serverades på lördag. Eftersom barn sällan gillar tårtor bakade vi ingen till söndagens barnkalas. I stället blev det samma piratcupcakes som vi hade på lördag. Tryckte i de sju ljusen. Enkelt visst?! Det svarta på bakverken är som sagt marsipan, det vita och röda är sockermassa. Dödskallen skissade jag på papper som jag sen klippte ut och använde som mönster när jag skar ut i den vita kavlade massan.


Har lite fler tips på pirat-pyssel! Inbjudningskorten och goodiebags! De visar jag en annan dag! Håll utkik! :o)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar