11 januari 2014

Ta det på allvar och försök förstå


Smyger sig på några dygn på förhand. Meddelar att något är på gång. Men ändå, är man aldrig förberedd. Hoppas och tror att man ska slippa denna gång. Sen eskalerar det och minnet börjar svikta. Störningar i seendet och illamåendet kryper på. Värken är olidlig och man tror huvudet ska spricka. Så ont att man inte kan lägga ner huvudet på kudden och vila, för att känslan av att huvudet ska gå itu är så närvarande. Hoppas på att de inmundigade pillren ska hållas kvar. Men nej, uppkastningarna sköljer. Magen töms på det lilla man fått i sig pga illamåendet. Men nu lättar det. Oftast gör det så. Nya piller, mörkt svalt rum och resten av familjen får gå på tå. För varje ljud känns som om en motorsåg kör genom skallen. Efter flera timmars sömn börjar livet igen. För tro mig, även om man är vuxen nog att fatta att det är övergående, känns det som om man kunde dö av värken. Dagen efter är man "dagen efter". Flummig, stel och lite illamående. Ett dygn senare är man fullt normal igen. Vad nu sen räknas vara normal :o)

Sommarhimmel juli 2012

Där plitade jag ner många rader om migrän. Min följeslagare sen jag var 4 år. Under skoltiden låg jag oftast tre dygn när det slog till. Tappade talförmågan, eftersom halva kroppen domnade bort, även tungan. Feber, hemsk magont och den fruktansvärda huvudvärken, som inte blev bättre av att jag all vaken tid non-stop grät av längtan, att min pappa skulle sitta bredvid mig. Han var på jobb såklart, som andra arbetande föräldrar. Det fanns alltid nån vuxen som var hemma med mig, men de dög inte. Efter att jag skrev studenten lugnade sig migränen. Ingen värre migrän under graviditeterna heller. Min vuxenmigrän har oftast varit stressrelaterad. När prestationen är slutförd, på jobb eller privat och allt lugnar sig, slår det till.

Klematis fröställning sommar 2013

Varför skriver jag då så långt om detta. Finns så många värre svårbotade sjukdomar. Jag skriver för att ni som inte upplevt migrän ska veta hur det känns och förstå. Att världen just då går under för en som upplever att skallen ska spricka. Att man kan vara så löjligt känslig för ljus, ljud, doft, lukt mm. Det har hänt att jag skrämt folk när det sett mig i migrän. Går som en zombie, pratar flummigt och allmänt onåbar. Min man hade svårt att förstå min migrän när vi började umgås (typ ett halvt liv sen :o)) Han hade inte sett något liknande. Kunde inte förstå att man kan ha sån värk. Nu över 20 år senare behöver jag inte ens säga något. Han läser av mig och vet exakt vad som gäller. Barnen likaså. Min värsta mardröm är att något av våra barn ska "ärva" migränen. Studier visar att det är genetiskt.

Sommarens klematis 2013

Jag vill också uppmärksamma er föräldrar. Om ert barn lider av huvudvärk - ta det på allvar. Att vara liten och ha migrän är mycket skrämmande. Ge tillräcklig smärtlindring. Kolla med läkare. Som barn fick jag suppositorier, eftersom allt jag svalde kom upp. Alternativa metoder finns. Akupunktur är toppen. Motion och god kost såklart. Sen får jag väl avsluta som jag brukar säga om migrän - Inget man dör av fast man tror det är nära, när det är som värst!


Sakta med säkert återgår jag till det normala. Får ta "dagen efter" med ro. Bloggpausen blev längre än jag tänkt pga skalleont. Har kul grejer att visa er. Men nu kör vi med - var sak har sin tid! Kram på er till vi hörs igen!



8 kommentarer:

  1. Uj, det där låter inte alls trevligt. Har ett par gånger haft huvudvärk med synbortfall och det tyckte jag var nog så obehagligt. Men det var nog småpotatis mot vad du går igenom. Har nog inte vetat att det kan vara så där...
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din omtanke! Fin start på veckan till dig Catarina!

      Radera
  2. Oj Mona nu har jag läst ditt inlägg två gånger och blir nästan gråtfärdig och bedrövad ! Jag har aldrig haft migrän (men kan tänka mej att det är ungefär som att ha ATOMkrapula, vilket jag haft en gång i mitt liv och trodde jag skulle dö på riktigt). Jag känner dock flera som lider av det och genom din beskrivning förstår jag nu vad de verkligen går igenom. Fy sjutton vilken jäkla åkomma ! Hoppas verkligen inte dina barn får det, men om så sku vara så har de alla fall en mamma som vet precis hur det känns ! Har också haft ett barn i min grupp som lidit av migrän och hon fick alltid vara hemma de dagarna tack o lov ! Önskar av hela mitt hjärta att du slapp lida av det där !
    Ta hand om dej !
    Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där sa du det - ATOMkrapula! :) Så, du fick mig att skratta Carina!
      Det är lilla när de små liven har det. Vi får hoppas att vi får slippa!

      Kram på dig Carina!

      Radera
    2. ...det är illa när det små liven...ska de förstås stå :o)

      Radera
  3. Bra inlägg! Mitt senaste anfall gav inga förvarningar, därför trodde jag först att jag hade vanlig huvudvärk. Men det eskalerade hastigt. Det blev aldrig så illa som det kan bli, men väldigt obehagligt ändå. När man inte kan tänka klart, inte ser klart och inte kan fungera.

    En gång fick jag sågbettsflimmer i en affär och måste vänta en halvtimme innan jag kunde röra på mig för jag såg inget annat än flimret. Hinner jag ta två tabletter miranax när flimret kommer så hinner jag stoppa det värsta. Då slipper jag den vansinniga värken, men går omkring som i koma och är allmänt mjuk i huvudet. För mig är det oftast ögonrelaterat- tex när jag bytte glasögon hade jag en två månaders period av migrän som kom och gick och det visade sig sen att glasögonen var fel slipade. Glömmer jag byta till skärmglasögon vid datorn händer samma. Kanske det som var orsaken till fredagens anfall, är bara fortfarande förundrad över att inget förhandflimmer kom

    Miranaxen funkar iaf fint åt mig, om jag tar två tabletter genast när flimret börjar. Har du någon medicin?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flimret är obehagligt! Som tur har jag det ytters sällan. Men bil vågar jag inte köra när det blir som i fredags. Min man fick hämta hem mig från jobbet. För mig är det inte ögonrelaterat, som tur är. Jag har brillor i starkaste laget och sitter vi skärmen mer eller mindre alla dagar på mitt jobb. Men bra att du vet att akta dig! Minns dina bekymmer vi samband med senaste glasögonbytet.

      Testat flertalet sorter. Imigran, Maxalt, Zomig mm. En neurolog vill även att jag ett tag för nått år sen, skulle prova "estolääkitys" i form av blodtrycksmedicin. Av det blev jag så "fnurrig" att jag trodde jag skulle stryka med. Hjärtat bultade så hemskt om nätterna så det blev en kortvarig test. Nu använder jag bara Clotam. Men kan inte säga att nån medicin riktigt hjälper. Sömnen (och uppkastningarna, så tokigt som det låter) är det bästa medicin för mig.

      Vi får kämpa vidare! Kram på dig Camilla!

      Radera
  4. Mycket bra beskrivet! Jag har lyckligtvis bara haft tre anfall av migrän, som började med flimmer och jag vet inte vad som orsakade dom. Så otroligt irriterande när folk klagar över migrän när dom har vanlig huvudvärk, tycker jag... absolut inte samma sak ju! För mig blev det att sova halva dagarna, sen krapula under ett dygn till...
    Hoppas du ska slippa anfallen nu!!
    Hälsn Ann-Christine

    SvaraRadera