30 december 2013

Praliner i present



Praliner på ask.


Minttryffel med polkaströssel.


Jag älskar att ge presenter! Att ge gåvor man gjort själv uppskattas ofta högt. Gåvor som "försvinner" är dessutom tacksamma. Denna ask med praliner gav jag till grannarna. Jag klädde in en papplåda med presentpapper och tejpade washitejp på kanten. Tårtpapper, och i med konfekterna.


Ovan tryffel smaksatt med hemgjord vaniljlikör. När jag misslyckas med tryffelsmeten och den inte går att rulla till kulor för att den är för lös, spritsar jag dem i stället. Jag är absolut ingen konditor ej heller chokladexpert men upplever att det beror väldigt mycket på chokladen man använder. Mörk choklad med hög halt av kakao, 60-80%, blir bäst. Sen blandar jag friskt och inte alls enligt recept och då blir det ibland just såhär - spritsat :)


Grundreceptet för tryffel och minttryffel hittar ni här. Världens enklaste kolarecept här.  De fyrkantiga med vitchoklad överdrag blev julens favorit. Tyvärr har jag inget recept eftersom det är ett resultat av försök och misstag. Ett mycket gott resultat :) Gjorde en tryffelsmet på Fazers mörka apelsinchoklad. Varvade tryffelsmeten med havrekex i en långform. Lät det stelna. Smälte vitchoklad blandat med en skvätt grädde och bredde ut. Sist, citronströssel ovanpå.

De ljusa nougatrutorna i mitten, blev också en favorit. De receptet skriver jag ner åt er en annan gång. Nu drar jag till skogs så länge det är någorlunda ljust. Hej svejs!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar