22 november 2013

Vardagsrum i dagsljus



Ja, då var de fredag igen! Rätt skönt kan jag tycka! Har länge tänkt fota lite och visa er bilder från oss men avsaknaden av vettigt dagsljus har gjort det omöjligt. Förra söndagen tittade solen in ca 20 min och jag knäppte som en galning. Önskar att jag någon dag skulle lära mig att fota så bra att jag även skulle klara av att föreviga bilder i dåliga ljusförhållanden. Kanske ni kommer ihåg brickan, då när jag velade om färgen?Där står den nymålad och fräsch intill tv:n.



Nå, hur som helst, såhär har det sett ut hos oss sen början av oktober. Linnegardinerna köpte jag innan vi flyttade in, hösten 2003. De har legat i skrubben sen dess. Har tyckt att de är för tunga och helt enkelt för mörka. Alltid valt vita gardiner framom dessa. Nu plötsligt gillar jag dem. Drömmen om en ny matta till vardagsrummet fortgår men i bristen på ny, tog jag helt abrupt hallmattan. Helt ok, eller hur?


Min fina, fina 40-års present! Lampan från Pentik som grannarna överraskade mig med. Lampan som jag önskat länge och det hade de ingen aning om. Total lyckoträff! I gardinstången "slängde" jag upp  Storasysters avlagda blomljusslinga. Där piggar den upp i kvällsmörkret. På borden gamla svarta fat från Ikea, som jag visat er så många gånger förut. De har hängt med länge och hör till favoriterna. Glaskupan är från en gammalt bordsur. Stack ni några grankottar och hur fint som helst och enkelt!


containerbordet står ett gäng ljusstakar, också de så gamla att jag inte ens minns när jag köpt dem. Den som spar han har! :) Kannan i keramik har jag gjort själv, en gång i tiderna när jag gick på keramikkurs. I kannan satt jag fröställningar från strandirisen. De vackra timglaset kommer från Vinkel i Kristinestad. De svarta fatet, Höganäs bruk, hittade jag på Iittalas outlet i Vasa, enbart för en tia.


Tror det är första gången jag visar er vår kakelugn. Nu i helbild. Där syns också vedkorgen jag piffade till lite i somras. Visst är den bättre så?! :) Den söta kransen på kakelugnen  har min bloggvän gjort!



4 kommentarer:

  1. Så många fina och inspirerande detaljer att vila blicken på! Lampan var verkligen jättesnygg!

    SvaraRadera
  2. Ååååh, så fint du har det! Vackra arrangemang, som inspirerar massor! Snyggt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Petra! Glad om jag kan inspirera! Då har jag nått mitt mål :)

      Radera