15 september 2013

Vanilj & Citron

Go´ afton på er! Har ni haft en skön helg? Otrolig värme för årstiden och massor med sol. Nästan bikiniväder. Härligt! Vi har tillbringat helgen i trädgården. Slutfört projekt och oväntat hittat nya :) Typiskt mig när det gäller trädgård. Jag hann koka lite äppelmos också. Har läst att äppelsaft med citron och vanilj skulle vara gott, så jag testade detsamma med moset. Jag hade röda äpplen där av den röda fina färgen. Jag dekorerar aldrig burkarna med etiketter eller klär in locken. Det gör jag enbart om jag ger det som gåva. Så burkarna nedan innehåller inte mild chilisås till tacos ;)



Äppelmos med citron & vanilj

1.5 kg äpplklyftor
1 citron
3.5 dl strösocker
(varav 1.5 dl  var hemgjort vaniljsocker)
2 st vaniljstänger

Skölj och klyfta äpplen. Jag lämnar på skalet för färgens skull men tar bort kärnhuset. Tvätta och skala citronen. Pressa saften ur den. Skär vaniljstängerna på längden och skrapa ur dem. Sätt äppelklyftorna, vaniljstängerna, "avskrapet", citronskalet och citronsaften i en kastrull och låt de småkoka under lock på svag värme tills äpplen är mjuka. Ta bort citronskalen och vaniljstängerna. Spara vaniljstängerna. Mosa äpplena och passera (pressa genom ett durkslag för att få bort skal o dyl) Koka upp den passerade moset pånytt och tillsätt socker enligt smak. Jag smaksatte med mitt hemgjorda vaniljsocker för att ge extra smak. Rör om  blandningen för att den inte ska brännas vid. Sätt det heta moset i varma glasburkar. (Burkarna värmer jag i ugnen på 100 grader) Stick ner vaniljstängerna i burkarna. Här fjolårets "mos-kok"steg för steg.

Jag gjorde även mer citrondricka. Nyttigt och gott! Smaksatte denna gång med samma hemgjorda vaniljsocker. Dunder gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar