1 augusti 2012

Jordgubbar x 3

Hejsan Hoppsan!

Idag tipsar jag om tre super enkla recept som jag själv "komponerat" :o) med "man-tager-vad-man-haver-principen". Inga märkvärdigheter som tar hela kvällen att baka. Det gäller att vara kreativ, så länge vi får njuta av jordgubbar ur det egna jordgubbslandet. Jo, vi hann köpa jordgubbar också, när vi ville bjuda våra gäster och gjorde en lite större sats kexbädd. Kex, glass, vispgrädde och kvarg har vi för det mesta hemma. Maränger är sommar-lyx och bör finnas tillhands, enligt barnen :o)


Vaniljglass på jordgubbs- och kexbädd

Smula kex ni gillar och strö ut smulorna jämt på ett serveringsfat. Vi använder Bastogne från LU. Smaken i dem passar utmärkt med de övriga ingredienserna. Skär glass i tunna skivor ca 5mm, lägg ovanpå kexsmulorna. Skiva jordgubbarna och fördela dem ovanpå glassen. Ett till lager glass och sen mer jordgubbar ovanpå. Överst södersmulade maränger. Våra råkar vara rosa :o) Låt gärna smälta lite. Busenkelt och super gott!


Muffins med chokladdoppade jordgubbar

En vanlig sats vaniljmuffins. Topping - naturell färskost, ungefär 100g till 12st muffins. Tillsätt så mycket florsocker, att ni gillar smaken. Har inga mått som vanligt. Jag blandar i tills jag är nöjd med sötman. Dekorera med chokladdoppade jordgubbar. Doppade i 81% choklad, men det var inte barnens favorit. Ta en mildare choklad om de skall bjudas till barn. Den kraftiga chokladen, det syrliga i jordgubbarna och de söt färskosten. Perfekt kombination, men för vuxna!


Citronkvarg med jordgubbar och blåbär

Blanda, 2dl hårt vispad grädde, 1 burk Arla Ingman Citronkvarg, jordgubbar (skär dem lite) och blåbär. Vi använde frysta blåbär. Socker enligt tycke. Jag la i ca 2 tsk av mitt hemgjorda vaniljsocker.  Om det blir över bärkvarg och muffins, kan man göra god-goda kvargmuffins :o) Gröp ur muffinsen, fyll med kvarg och dekorera med muffinstoppen och riven choklad. Voilà!

4 kommentarer:

  1. Nam.. Nam.. Kyllä näyttää herkulliselta..
    T:kirsi

    SvaraRadera
  2. Bra recept, enkla och mumsiga!
    Här äts också jordgubbar varje dag nu, knappt man hinner rensa och få dom i frysen heller!

    Oj, så glad jag blir att se StrandviksVillan i din blogglista - tack!!

    Trevlig blogg du har! Jag älskar att se på blommor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv!
      Om somrarna får inredningen stiga åt sidan, och så tar blommor&blad över ;o) Trädgården är en stor passion.

      Radera