19 juli 2011

Öppna Portar del II

Hej på er!

Längesen sist! Hur har ni det? Njuter för fullt av semestaren? Blogglivet lider när evenemangen avlöser varandra, vädret är vackert och vännerna många. Men det är så det ska vara sommartid, tycker jag. I vinter hinner vi allt sitta inne och huttra, var och en i sin stuga.

Lovade för över en månad sen (...jo jag vet...har bara inte gett mig tid) att jag skulle visa vad som dolde sig innanför de vackra portarna (klick) i sommarsköna Kristinestad. Trädgårdar i alla de slag, fick man beundra andra veckoslutet i juni. Ett återkommande evenemang i staden. Privatpersoner öppnar sina portar för nyfikna trädgårdsentusiaster.

Den första trädgården jag visar är en lummig mycket gammal trädgård med många äppelträd. Som att stig in i en sagovärld. Tre byggnader och ett uthusbyggnad hörde till gården. I uthuset fanns det gamla utedasset, beläget på övre våningen så att utrymmet för "avfallet" skulle vara tillräckligt stort. Kolla de kluriga låset på dassdörren "KIINNI" (Låst) Dubbeldörrarna bredvid dassdörren behövs när häst och kärra kommer för att hämta "avfallet". 


Sen en ny välplanerad och fint omskött trädgård med dess Muminhus, "blomster-släde" och taket för avfallskärlen. Lillebror njöt av en paus i sandlådan och hittade genast kompisar.


En annorlunda trädgård. En liten asfalterad gård med med växthus och krukodling. Inget är omöjligt! En inbjudande plats uppe på berget i den vita stolen med väderkvarnen i bakgrunden.


En bortglömd hemlighetsfull trädgård gömmer sig bakom de höga röda planket. Där kanske man hittar skatter :o) Spännande! Inga öppna portar här inte!


Den söta lurviga trädgårdskatten. Gissa bara hur skrämda vi blev när det prasslade till bland bladen.


Här bara ett axplock av alla de fina och intressanta trädgårdar vi besökte. Jag rekommenderar varmt ett besök nästa år. Jag vågar påstå att jag haft förmånen att växa upp i en mycket fin småstad - Kristinestad!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar