7 september 2017

Glutenfri havrebrödsdeg


Untitled

Hörde på radion igår att det firas Celiaki-vecka i Finland denna vecka. Firas, möjligen fel ordval av mig, för det är nog inget att fira, men att uppmärksamma celiaki tycker jag är bra och det är det som är tanken bakom det hela. Jag har inte konstaterats ha celiaki, men mår så mycket bättre sedan jag slutade äta gluten för snart 2,5 år sedan. Min "nio-månaders-svällda-garvid-magen" försvann och all gasbildning med det. Vill poängtera att jag inte ivrar någon att slut äta gluten. Det har jag för lite kunskap om.

Untitled

Jag gillar bröd av alla de sorter. Har alltid gjort det och i och med att jag övergått till glutenfritt blir det mest knäckebröd. Har testat många olika sorter av mjukt bröd och har ännu inte kommit över något som slår så kallat vanligt bröd. De senaste jag testade var Pirkkas frysta havrebröd. Och nej de slog inte vanligt bröd denna gång heller, men det var riktigt gott och fluffigt. Dessutom himmelens enkelt att baka. Tina degen, knåda lite, låt jäsa och in i ugnen. Och jo, absolut värt att testa för er inte klarar av gluten.

Untitled




Inlägget är inte sponsrat.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar