3 september 2017

Bränna hål och få de ljust


Untitled

Det här med belysning är lite knepigt vid vår stuga. Det är ett gammalt hus och dåligt med eluttag för belysning. Just i detta rum finns det bara ett, så det gäller att tänka till lite extra vilken sorts belysning som behövs. Där på hörnet av den gamla dörren ville jag hänga upp en läslampa. Nu fungerar dörren inte som dörr mera, utan som sänggavel. Det fanns inget hål i den billiga "knipslampan" jag köpte Clas Ohlsson, så jag fixade hålet själv.

Untitled

Här är allt jag behövde för att få det gjort. Värmde en större nål i ljuslågan och brände hål plasten. Såhär har jag gjort massor med gånger tidigare, i allehanda olika sorters plastgrejer. Denna gång behövde jag ett lite större hål, så efter att nålen åstadkommit ett litet hål, värmde jag skruvmejseln och tryckte igenom. Sen skar jag bort den svart brända plasten.

Untitled

Untitled

Untitled

I med kroken och dit med lampan. Inte så pjåkigt! Precis så som jag ville ha det! Där ovanför nattduksbordet hänger Gubbens mormor kökslampa, men den vill vi inte ha tänd när vi ligger i sängen och läser. Den har vi restaurerat, satt brytare på den och helt sonika hängt upp i ena hörnet av rummet. Jag vill att den skall synas ut till hallen för att den är så fin och har en mysig historia.  Det finns ingen takbelysning i detta gamla sovrum, så där kom gammelmormors lampa från 50-talet fint till pass.

Untitled


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar