16 juli 2017

Gräslök på många sätt


Untitled

Har tipsat om användningen av gräslökens vackra blommor många gånger förr. Att ni ska ta dem till vara och framförallt knipsa av blommorna för att löken ska hålla sig bättre. Jag strör färska blommor på sallad, dekorerar olja och gör gräslöksolja. Har även torkat dem för att ge salladen mer färg mitt i smäll kalla vintern. Därför tycker jag det vore synd att inte använda den fina lila konstverket.

Untitled

Här har jag samlat de blommor som just den dagen råkade blomma bland gräslöken. Låter blommorna dra i helt vanlig rypsolja några dagar. Efter det silar jag av blommorna och häller upp i någon vacker flaska. Det är jätte gott att använda vid stekning eller ringla över salladsportionen. Och visst är de gudomligt vackra, de lila små bollarna fulla av små klockor.

Untitled





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar