27 oktober 2016

Oljat inför vintern


Untitled

Förbereder inför vinter för brinn kära livet. Jo faktiskt, jag ligger rejält efter. Vårt gamla teakbord har genomgått otaliga behandlingar genom åren. Vi har tidigare målat det med både ofärgad och pigmenterad träolja. Samma som vi dragit över alla trädäck. Ni vet den vanliga som man köper i målbutiken i 9 liters hinkar. Den man nästan får allergi-attack för att den är så hemsk. En olja som något år senare har tendensen att flaga loss dessutom.

Untitled

I höst har jag kommit på den bästa. Ja eller det beror på hur man önskar det ska se ut förstås. Såhär gillar vi det nu och framför allt att det är så lättskött. Bara att dra på så ofta man önskar. Teak olja, samma olja jag oljat mängder med gamla möbler med vid sommarstugan. Aj lajk! 

p.s. Jag köpte denna oljeburk på Minimani i Vasa och gav ca en tia för den. :o)

Untitled







2 kommentarer:

  1. Vad bra! Måste man slipa eller sandpappre först eller är det bara att smeta på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte slipat. Bara borstat eller torkat av med lätt fuktig trasa. Men rekommenderar att du läser bruksanvisning på burken ang. temperatur och luftfuktighet. Jag har oljat på må få och har lyckats väl, men det gäller ju alltid att kolla :o) Lycka till!

      Radera