7 januari 2016

Tapetsera köksinredning

IMG_1435 (2)


Hejsan!
Gott Nytt År 2016! Jul och nyår är firade! Hoppas ni haft en fin helg?! Njutit och fått vila?! Vi har tillbringat jul- och nyårsledigheten både hemma och på vår fritidsstuga. Nån dag jobb och sen ledigt igen. Träffat familj och vänner. Spelkvällar, umgänge och god mat. Härliga samtal in på småtimmarna och många skratt som man lever länge på. En skön ledighet med andra ord.


IMG_1431 (2)

Innan jul drog jag igång lite småfix här och var. Bara en första hjälp, för att lindra min ångest över vissa delar som jag fått nog av. Hehe! Lite färg och lite tapet. Den knuten eller rättare sagt skivan som döljer kylskåpets sida, har jag förbarmat mig över länge. (Sen kanske man kunde stänga toadörren innan fotografering också?! Fniss!)

IMG_1433 (2)

När vi en gång i tiden beställde kök var det supertrendigt med träfärgade skåpstommar. Vi valde Puustellis pähkinäpuu. Fritt översatt nötbrun nyans. Superfint då, med huj så jag tröttnat. Jag ville ha den knuten ljus och bestämde mig för att prova tapetsera. Jag rollade först grundfärg för att få tapeten att fästa bättre. Vi fick hjälp vid färghandeln med val av rätt grundfärg till laminatytan. Sen plockade jag fram en överbliven tapetstump och klistrade fast. Blandade tapetklister och Erikeeper 50/50. Ett knep en gammal målarmästare lärde mig för länge sen. Bättre fäste för svåra ytor. Gubben ansåg mig helgalen, men med Storasysters entusiasm och hjälp fixade hon och jag det.

IMG_1463 (2)

Och visst blev det ljust och fint! Jag är nöjd, även om jag smällde upp den supergamla tapetstumpen. Vi fick trixa och pussla lite också eftersom vi hade så knappt om tapet. Men resultatet blev över förväntan. Det tyckte Gubben såklart också! Fniss! Laminatskivan på andra sidan väggen har vi också fixat. Den ljusgråa. Men mer om den och hallen en annan gång. Hade svårt att hitta en före-bild, eftersom jag alltid vinklat kameran för att undvika det "fula hörnet", men nedan en lite missfärgad sådan.

IMG_0981 (6)

2 kommentarer:

  1. Så bra det blev! Och visst har det varit en skön ledighet!
    Nu går vi in i jobbdvalan här! Ha det bäst! ♥︎

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det blev det med tanke på hur lite som behövdes!
      Må gott du med!

      Radera