17 oktober 2014

40 + 1 + 12 med släkten


IMG_7050-1

Lovade visa er mer bilder på vår fest förra lördagen. Lillebror blev sjuk efter festen och jag har inte gett mig tid att titta in här tidigare, för att göra inlägget klart. Berättade förra fredagen att vi dukade långbord i vardagsrummet för 17 personer. Vi firade Storebrors födelsedag och på samma gång bjöd vi alla de kära på mat. Jag firade aldrig min 40-års dag förra hösten, så vi tog igen det nu.
fest1


Svart och vitt, mina eviga favoriter. Servetter inhandlade på Tiger i somras. Ett hopplock av vitt porslin, silverbestick, Kivi-lyktor, Festivo-ljusstakar och de sista ringblommorna från trädgården. Storasyster fixade bordsplaceringen. Jag han t.o.m. få upp linnegardinerna. Det som jag tvekade på där ett tag.

IMG_7027

Jag går på vinkurs och fick tips av läraren vilka viner jag skulle välja. Sherry till förrätten. Helt otippat, men suveränt! Slät soppa på jordärtskocka men chili och limemarinerade räkor. Två olika vita viner, på druvan Gewürztraminer till den Asieninspirerade maten, Adobe och Yalumba. Och ett mörkt efterrättsvin, Etim, som passade perfekt till chokladtårtan! Och ja, såklart läraren visst vad han rekommenderade! Solklara val!

fest6

Soppan hann jag inte ens fota. Jordärtskockorna visade jag här (Såhär växer den. Här och här bilder på soppan) Vi odlar jordärtskocka varje sommar. En soppa som jag älskar! Tyvärr har vi som vanligt inga recept att dela med oss. Gubben kokar soppan på vittvin och grädde, men googla. Finns säkert massor med bra recept. Varmrätten bestod av masalamarinerad kyckling med stekta grönsaker i sötsur sås, glasnudlar och ris. Som tilltugg chilimarinerade bambuskott och inlagd ingefära. Supergott! Tillbehören köpte vi på "Kinabutiken" på Handelsesplanaden i Vasa.

fest2
fest5

Storebror önskade toscakaka och klart att han fick som han önskade. Förstörde ju den första och fick baka en ny. Bakade även en mörk chokladtårta med hallon och apelsinsmaksatt mascarpone. Dekorerade med frysta hallon. Våra egna hallon från trädgården i somras. "Köpishallon", dem man köper frysta på påse, ska man i allmänhet vara försiktig med. Dem bör man alltid koka för att få bort otrevliga bakterier som kan göra att man blir sjuk.

IMG_7098-1

fest3

Tårtan serverade vi med gräddskum och det röda efterrättsvinet, Etim. Magi för smaklökarna! De må jag säga! Efterrättsvin är något jag saknat. Det var längesen vi haft det till efterrätten. Blir oftast konjak och det tycker jag är för starkt.


IMG_7164

Och dagen efter ska de såklart diskas och städas bort ;o) Visst är det superkul med stora fester men klart att det är mycket jobb också. Så är det bara!

IMG_7169




4 kommentarer:

  1. Så mycket gott ni hade på ert kalas. Trevligt att träffa dig i går och Tack för den fina presenten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev en fin fest med relativt enkla medel! Det samma, tack!

      Radera
  2. Så fint porslin. Varifrån / märke på dom stora kopparna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stora kopparna är köpta på Minimani i Vasa för några år sedan! Inget speciellt märke och kostade typ 3€ per kopp inkl assiett.

      Radera