4 mars 2014

Återkommande detaljer hos oss



Håll i er! Nu kör vi! Ett maraton-inlägg i form av detaljbilder!


Ny (ny i Januari, fniss) vit kruka, by Bruka design, fyndad på Vinkles rea i janurai! Stora gamla flaskan med ljusslingan flyttade jag upp på byrån. Vid jul stod den på golvet i tamburen. Just som jag går i tankarna att måla om eller köpa nya möbler till vardagsrummet, dyker materialet ek upp i alla former. Tydligen trendigt igen. Som sagt, går och allt kommer igen.


Snygg svart stilren ask och ett otroligt väldoftande ljus. Tack Albin med familj, för julgåvan! Gillade asken så mycket att den också fick stå framme. X-et plockade jag fram från mina gömmor. Köpt senaste sommar på Tiger I Tammerfors.

 
Den svarta julstjärnan i plåt fick stå kvar efter jul. Flyttade den till vardagsrumsbordet och betonghjärtat fick bli ljusets sällskap. De vita porslinsbollarna har hängt med länge och dem plockar jag fram om och om igen.


Temat då? Stjärnor, svart, betong, bollar och vitt! När andra plockar in rosa, lila och andra pasteller håller jag mig som vanligt till svart, vitt och beige. Med jämna mellanrum försöker jag mig på lite pasteller men det funkar liksom inte. Tycker det är så fint hos andra med malplacerat hos oss. Sen kan jag tycka att när jag nu tittar på dessa bilder är det lite vintriga men då har jag ju också tagit dem för några veckor sen. Har bara inte hunnit visa er tidigare.


En plåtstjärna i vitt från Cannelle och svart juldekoration.


En till julgåva som fortfarande lyser om kvällarna. Ljuset i den robusta krukan. Tack Mari! Pentiks lampa, 40 års gåvan av grannarna, tog jag fram igen genast efter jul. Tre små hus i lera gjord av en lokal konstnär. På med en gammal kupa som härstammat från ett bordsur vi inte gillade. De svarta fyrkantiga faten har stått framme sen i höstas. Flyttat den hit och dit! T ex här för ett år sen och här vid påsk. Ikeas fantastiska användbara fat.


Den lilla fina, fina spegeln! Även den hittade jag på Vinkels vinter-rea!


Mer bollar! Boll-ljusstakar i betong och handgjort K. Storasysters julgåva av kompisen. Märker ni hur fina vänner vi har. Bara dröser över oss med fina gåvor! Kompisens mamma har gjutit det. Supersnyggt, eller va?! De fick jag låna, på med en kupa och där står det framme på paradplats på containerbordet.


Syrenkvisten som var juldekoration, har också stått framme sen dess. Bytte ut julkulorna till istappar i januari i hopp om det skulle bli vinter. Ack så fel jag hade :o) Fyllde flaskan med grovsalt för att kvisten skulle stå stadigt.


Storebrors julbelysning hängde jag upp i gardinstången.


Nåjaa! Där kom det bilder i mängder! Så har vårt vardagsrum sett ut sen julen "slängdes ut". Som ni märker blev det en hel del julgrejer som fick stå framme. Grejer som egentligen inte är så juliga! Som jag skrev ovan, känns det en aning passé, nu när jag tittar på bilderna. Speciellt efter att vi kom hem från Hemavan, med 70cm snö, till ett gått och bart men vårlikt Österbotten. Vita gardiner bytte jag till genast efter jul. Lite vår i varje fall. Älskar dessa vita, ljust och fräscht!


...och nedan sanningens bild igen...
Det gäller att vinkla kameran beroende på om man vill ha med Lillebrors Barbie-lek eller ej! :o)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar