6 oktober 2013

Kantband & Borstskaft



Fortsättning idag på gårdagens tema. Jag har många rabatter kantade med natursten. Gillar det ruffa och ojämna. Stenar, stora som små som fått ge plats för hus, garage och gräsmatta en gång i tiden. Gratis material bara att gräva upp och använda igen. Den enda nackdelen när man kantar rabatter med natursten är att jorden och vattnet sipprar ute mellan springorna. Det har jag löst med svart kantplast. Syns knappt när plantorna vuxit.


Plantera kan man så länge marken inte frusit men kom ihåg att vattna. Även nyplanterade blomlökar behöver vatten för att de ska hinna rota sig. Jag planterade om lite idag ännu. Annars har jag mest plockat bort och förberett trädgården inför vintern.


Vid plantering av träd stöder jag alltid med tre stöd. Använder billiga borstskaft. Stöden har jag kvar ett år tills trädet hunnit rota sig ordentligt. Sätter också på skydd runt stammen för att inte hararna eller sorkarna ska kunna skada de unga trädet. Inget vackert men ack så viktigt. Här kan du titta på trädet och hela rabatten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar