3 augusti 2013

Hallonglass

God morgon!

Jag höll inte vad jag lovade er i går. Förlåt! Först nu levererar jag glassreceptet. Vi hade kräftskiva med barnen och Gubben i går kväll och det blev så sen att jag inte orkade skriva efter det. Antog att ingen saknade glassrecept mitt natten :) Här kommer det busenkla och superduper goda receptet jag testade mig fram till! Och, går lika bra utan glassmaskin!



Jag använde hyla vispgrädde så att hela familjen kunde äta. Hallonen mixade jag med stavmixer men går lika bra att sätta hallonen i en fryspåse och lätt trycka sönder dem med handflatan. Man kan sätta mindre mängd hallon, men jag passerade första satsen hallon och jag tyckte att glassen smakade för lite hallon. Dessutom var det helt onödigt att passera, dvs pressa genom en finmaskig sil för att få bort kärnorna. Jag hällde i en skvätt hallonlikör, dock väldigt liten denna gång, för att barnen också skulle kunna äta glassen.

Jag använde glassmaskin. Går lika bra att frysa in glassen i en form i frysen ca 4 timmar. Sätt färskplast i formen för att lättare få ur glassen. Ett annat alternativ är att sätta glassformen av och an i hett vatten före servering eller låt den stå framme en stund. Jag tycker att hemgjord glass är som godast när den serveras lite mjuk.

Nämnas bör ändå att recept som innehåller råa ägg rekommenderas inte till små barn, sjuka, konvalecenter och gravida kvinnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar