13 juni 2013

Torsdag & Morgonsol


Framgårdens stenparti med lättskötta perenner.


Underbart doftande dagliljor (Hemerocallis lilioasphodelus L.)
får beskydd av en liten ängel :) En gammaldags tacksam perenn.


Funkia (Hosta Undulata erromena) med de mörkgröna bladen,
som enbart gillar lite sol. Gula knoppiga dagliljor och strandiris.


Lillebrors skötebarn :) Blåa för att matcha irisen :)


Ljuvliga strandiris (Iris sibirica L.)
.

Vill du titta närmare, klicka bilden större.


Söta vita och silvriga, silverarv (Cerastium tomentosum)
Lågväxt stenpartiperenn som finns i många trädgårdar.


Försommarens blommande - Smörboll (Trollius europaeus) .
Också en gammaldags tacksam perenn.


Rabatten vi skogsbrynet på bakgården.
Längst nere på bilden, silvrig mjuk krypmalört (artemisis schmidtiana 'Nana' Asteraceae).
Gullboll, utblommad gullviva, praktlysing (Lysimachia punctata)
blommar gult i juli och strandiris längst bak. Vitbrokig hosta längs kanten.


Underbart doftande strandirisen (Iris sibirica L.)


Nedanför potatislandet, rabatten med torvblock runt.
Kantad av en rosenbuske och rosentry.


Bergklint (Cyanus montana)


Ett av to-do-projekten i sommar. Jag har många idéer hur den nya praktiska komposten ska bli.
Vill få bort de två fula gröna spektaklen. Får se hur det går?! :)


Och just som jag skrivit färdigt. Plockat in alla foton tagna i morse och väntar på regn,
börjar det smattra. Det efterlängtade regnet. För att allt de vackra ska orka blomma vidare.
Ett välbehövligt sommarregn!

Må gott alla ni!


2 kommentarer:

  1. Så himla fint! Den som ändå hade ditt intresse och din kunskap om trädgårdsskötsel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självlärd, och jo, intresset är stort. Delar gärna med mig, det lilla jag kan. För i trädgårdsskötsel blir man aldrig fullärd.

      Jag har fått, men även valt och köpt perenner som jag vet klarar sig, när jag inte har tid att sköta dem. Det kommer att regna trädgårdsbilder framöver. Håll utkik, kanske du får "inspis" och idéer till egna projekt :)

      Radera