11 maj 2013

Vaniljlikör


Kommer ni ihåg härom kvällen när jag njöt av extra gott kaffe i kvällssolen? Kaffe som jag förgyllt med en skvätt likör - Vaniljlikör. På samma sätt som jag gör eget vaniljsocker. Likör som jag oftast använder i bakverk men som även är väldigt gott som så eller i kaffe som kaffedrink, med en klick gräddskum. Sätt två vaniljstänger och stå i starksprit. Skär upp stängerna på längden innan du sticker ner dem i spriten. Vaniljen gör att spriten så småningom blir gyllenbrun. Låt stå i fyra veckor. Koka  sockerlösning - lika delar vatten och socker. (för 0.75l sprit koka jag ca 2dl vatten med 2dl sockar) Blanda spriten och sockerlösningen enligt eget tycke. Tappa upp på flaska. För dekorations skull stack jag ner vaniljstängerna i den färdiga likören.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar