20 december 2012

GlöggTest



Utlåtande från glögg-test-patrullen :o) Jag gillar glögg och tycker det är intressant och kul att prova nya sorter. Nu har jag plöjt igenom några starkvins glögger och kan leverera lite tips. Herrljunga klassisk rödvinsglögg. God, med smaker av äkta glögg, som om man kokat den själv. Rekommenderas för er som tycker om traditionellt kryddad glögg.


Herrljunga glögg med mandel och fikon. Stark doft av körsbär (jo, jag vet det var fikon i glöggen) och även stark smak av ja, fikon ska de väl vara då?! Mandeln försvinner eftersom fikon-smaken och även doften är så pass kraftig. Men testa gärna själv och berätta gärna vad ni tyckte.


Årets Blossa 12 - vi har testat en flaska och fler lär det inte bli. Mycket speciell smak med p.g.a. Yuzu och ingefära. En bekant till mig tipsade att dricka den kall och t.o.m. tillsätta isbitar. Borde kanske köpa en flaska för att testa just det. Jag gillade fjolårets Blossa med smak av kaffe och choklad.


Min favorit för i år! Dufvenkrooks Choklad. Glögg och choklad är något som gör sig så bra tillsammans, den gillar jag stort! Testa, testa, testa!


Jouluglögi Vadelma...den köper jag aldrig igen! Smakar enbart hallonessans!


 Tähti Glögi - God traditionell glögg som jag gillat i flera år. Nu får jag dock erkänna att Herrljungas rödvinsglögg slår även denna. Har länkat till Alkos sidor via alla de olika glöggsorterna. Där finns ingående produktbeskrivningar och bättre förklaring på de olika smakerna.

Foton : Alko

2 kommentarer:

  1. Hei!! Kaikki glögit ovat hyviä kun vain juo tarpeeksi paljon!! rm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Juu, juu. . .mutta ei niin hyvä tulos! ;o)

      Radera