16 mars 2012

Vegetariskt gott


Halloj!

Veckans gröna tips! Super gott och väldigt enkelt att tillreda. Ugnsgratinerade zucchini skivor. Skär 1 cm tjocka skivor av zucchinin. Salta. Jag använder örtsalt, det jag gjort själv. Låt skivorna vila en liten stund och "svettas". Ställ dem på en ugnsform "ringla" över lite olja - jag använder citron olja, för jag råkar gilla den. Strö över valfri ost. När fotot togs använde jag blåmögelost. Det blir också gott med Västerbotten- eller Parmesanost.


Ett tips till! Puré på broccoli. Koka broccolin mjuk. Kör sönder den med stavmixer. En stor klick smör, en skvätt grädde, salta och peppra! Klart! Nyttigt och smaskigt! Mina barn älskar purén.


Middag med helstekt kalkonfilé, rödvinbärsgelé och pepparsås. Hemgjorda klyftpotatis, ostgratinerad zucchini och broccolipuré. Dags för Skavlan. Nu har jag inlett helgen!

Må gott alla härliga! Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar