4 oktober 2011

Nyheter för i år

Tjolahoppsan!

Tre nyheter i vårt grönsaksland för i år. Nu tar jag tacksamt emot hjälp. Behöver fler tips vad jag skall göra av all vår fänkål. En grönsak med med en speciell smak. Inte illa, men inte direkt god heller. Riva den rå i sallad, steka de med andra grönsaker. Provade steka den och sen blanda i grädde men...nja?! Det smakade inte riktigt åt någon i familjen. Saknar goda recept. I annat fall får jag väl ställa mig i grinden och sälja dem :o)


Purjolöken har vi däremot stor åtgång på. Den passar till de mesta. Kokade purjo-potais soppa. Det blev nästan slagsmål vem som fick sista droppen. Så gott så! Har igen inget recept att bjuda på, eftersom jag kör med man "tager vad man haver" principen. Jag får återkomma med recept om jag skulle hitta ett motsvarande till min "favorit-blandning" :o)


Svartroten lär vara delikatess, både rå och kokt. Svartroten är flerårig, så man kan gott lämna den i jorden och bara ta upp det man använder per gång. Man kan ta upp rötterna t.o.m. på vintern, om inte tjälen gör det omöjligt. Tänkte prova och se hur de går. Gubben har lovat koka svartrots soppa åt oss. Skoj att testa nya grödor!

Nu får jag nog gå ut och tacka över fänkålen, om vi överhuvudtaget ska ha den, så att inte frosten tar den. De har ju krupit ner till nollsträcket de senaste nätterna.

Hoppas vi ses i morgon igen!
Hejdå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar