25 maj 2011

SpaljéBygge

Hej på er!

Då är det ett litet bygge på gång. Vi hade bestämt oss ta de lugnt i trädgården denna sommar. Men visst har man rätt att ändra sig ;o) Vi kom på att vi vill förlänga spaljén vid grönsakslandet som vetter mot grannens tomt. Skydd mot den kalla vinden och lite skydd mot insyn.


Odlingslådorna till vänster och potatislandet till höger. Så här nånting?! En rätt enkel och lätt spaljé. Den borde vara bastantare, men vi måste fortsätta med samma konstruktion, för att det ska se vettigt ut. Planterar klängväxter, kanske klematis och vildvin..eller klätterhortensia...eller...? :o) Oj, de är så kul att planera och frossa i alla fina plantor.


Jag har för hand ritat en skiss i skala, men jag lekte lite med fotot jag tog idag, för att ni skulle få se hur jag tänkt. Va tror ni? Bättre än tidigare i alla fall?

Då får vi hoppas att Gubben ska hinna hjälpa mig lite, för det här klarar jag inte själv, även om jag är van att fixa en hel del på egenhand. Skulle vilja ha de gjort så fort som möjligt för att få växterna planterade och de ska hinna täcka spaljén ännu denna sommar.


I morgon fortsätter vi med nya äventyr!
Ha de gott!

2 kommentarer:

  1. Oj vad det där ser bra ut ! Jag älskar också klätterväxter och är överlycklig att de flesta av mina klematisar verkar må bra ! Klockranka blev en ny favorit ifjol och den ska även i år få klättra på en vägg vid terassen. Armeringsjärn är snyggt och tacksamt, såg några snygga arrangemang i Paris som jag skulle vilja förverkliga...det är mycke trädgård nu ! Roligt ! Lycka till med ert projekt !
    h. Carina

    SvaraRadera
  2. Tack Carina! Tror nog att det blir bra! Armeringsjärn är toppen. Kul med nya idéer a la Paris. Väntar på bilder :o)

    Önskat Dig en trevlig helg!

    SvaraRadera