23 maj 2011

HumulusLupulus

En frodig snabbväxande trädgård önskar väl de flesta? De önskade jag också som ny trädgårdsentusiast för fyra år sen. Nu får jag leva med resultatet av mitt brådskande.

Vi ville att spaljeén runt terrassen snabbt skulle frodas och bli grön. Önskade skydd mot den kalla nordliga vinden men även för insyn. Jag planterade humle. (Inga bilder på vår humle, men för er som inte vet hur humlen ser ut, kan klicka här)Valet kändes perfekt. Den klarar skuggigt norrläge utmärkt, växer fort och täcker in terrassväggen på en månad. Jovisst låter det bra, men nu fyra år senare, kommer den upp överallt. Lindar in thujor, kväver bollvivorna, kryper upp i gruset, växer ovanpå väven bland dekorations stenarna, i springorna i terrassgolvet...Huh! Redan förra höstas försökte jag ta kål på den men det lyckades jag inte. Fina nya skott tittar fram. Grrr! Nu ger jag mig inte! Sprayade lite "utrotning" på rötterna idag igen. Nu är de bara att vänta...


Förstå mig rätt! Humlen är en tacksam lättskött och vacker klängväxt, bara de planteras på rätt ställe där den får rota sig brett och växtligheten får ta plats. Vår lilla "Japanska Trädgård" var inte det rätta stället.


Önskar er fortsatta glada dagar i rabatterna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar