31 mars 2011

SpråkBad

Idag har vi varit med Storebror till barnpolikliniken och träffat ortopeden. Nu är "glasfiber-gipset" avklätt förgått. Skönt, men på samma gång lite skrämmande för honom. Han känner sig otrygg och ostabil  när han ska gå. Han har förlitat sig mycket på "gipsets" stadga. Nå, nu gäller det för honom att träna hårt, så kanske han hinner sparka fotis med laget ännu i sommar.

I kväll råkade jag lyssna på nyheterna på radion. De hade ett inslag från demonstrationerna i Helsingfors om språken i vårt land. Förstå mig inte fel, jag har inga politiska åsikter i ärendet, utan tycker bara att det är väldigt ledsamt att man har tid och ork att bråka om sånt. Jag kommer från en tvåspråkig familj. Vilken rikedom! Vår utrikesminister Alexander Stubb talat fem språk flytande?! Otroligt! Jag beundrar personer som har ett sånt språkhuvud. Det skulle jag också vilja ha. 

Nå, nog om detta! Låt dem bråka de som orkar... Mina tankar gå istället till fyra barn, vars mor  förlorat  kampen mot cancer...

Med denna blomma önskar jag alla Er
finnar, finlandssvenskar och svenskar en skön fredag!
:o) 



2 kommentarer:

  1. Hoppas det var en trevlig ortoped ni träffade! Kanske nån vi känner? :) Grattis till Emil som är utan gips! Hälsningar från ett fint Ruka!

    SvaraRadera
  2. Tyvärr, det var inte den trevliga ortopeden ni känner. Det hade vi ju önskat om vi fått välja. Må så gott i Ruka! Hälsa Killarna dina, alla tre :o)

    SvaraRadera